Ak hľadáš
zázrak,
Január 2006
|
![]() |
Váš farár
V predošlej časti sme sledovali dva dni – “Historický
deň”, ktorý bol venovaný návšteve Oravského hradu (ale aj dolnokubínskej
nemocnice), a “Happy Day”, ktorý bol skôr dňom dažďa, než dňom zábavy.
Piatok - Oddychový deň
Ani v posledný deň výletu sa toho veľa nezmenilo. Pršať neprestalo, všade bolo vlhko, blato a chladno. Chatu sme si museli dokonca trochu vykúriť, aby nám bolo príjemne. Piatok sa tak začal lenivo, pomaly, no všetci sme si uvedomovali, že si ho ešte musíme užiť. Mali sme totiž poslednú možnosť obdivovať Oravu a Roháče. Tie však zostali pred našimi zrakmi zahalené v oblakoch...Záver
Samozrejme v sobotu, v deň nášho odchodu, vykuklo slniečko. Roháče sa ukázali v celej svoje kráse a navyše začali Podroháčske folklórne slávnosti... No a my sme odchádzali na Myjavu.foto: mk (1,3,4); mh (2) -mh-
Odvaha našim mládežníkom nechýba, to treba uznať! Veď napriek nepriazni
oravského počasia (alebo práve preto?) sa rozhodli ísť do Zuberca i toto leto.
Stratil sa
svätý AntonV decembri minulého roku nás prekvapilo zmiznutie sochy sv. Antona z predsiene pod vežou kostola. Príčina je asi prozaická, snaha obohatiť sa. I keď je to škoda, nenecháme sa takouto nepríjemnosťou vykoľajiť. Práve preto viacerí zareagovali na výzvu z kázne tretej adventnej nedele a pokúsili sa nájsť humorné vysvetlenie, kde sa nám ten sv. Anton stratil.
Niektoré príbehy sú naozaj vtipné, iné možno poučné a niektoré na zamyslenie.
Prečo sa stratil?
Aká bola príčina, že sa nám stratil sv.
Anton, spoľahlivý pomocník strácajúcich a zábudlivých? Možno niekto
potreboval až tak súrnu pomoc, že pri tom musela byť i jeho “telesná”
prítomnosť... (N.C.) Kde máš tatu?
Istý muž stratil dvesto korún, a preto išiel poprosiť sv. Antona, aby mu ich
pomohol nájsť. V kostole pred sochou sa takto modlí: (T.Z.) Na misijnej ceste Snažila som sa na to pozerať z viacerých uhlov, ale nič zaujímavé a najmä pozitívne mi nenapadlo. Asi len toľko, že ako sa jeho cesta z Maroka späť do Portugalska tiež neuskutočnila podľa jeho (ale Božích) plánov, tak sa asi aj jeho púť u nás skončila a šiel na misie niekam inam. (J.V.) Pápež Ján Pavol II. nás neustále vyzýval k novej evanjelizácii, ale bez väčšieho úspechu. Tak si myslím, že urobil takú tichú dohodu so svätým Antonom, a ten si to namieril rovno k našim rómskym spoluobčanom. A my sa máme len modliť, aby mal obrovský úspech, lebo potom Rómovia zevanjelizujú nás. (A.K.) Nepovšimnutý Teraz si uvedomujem, že častokrát som prešla okolo jeho sochy bez povšimnutia.... Možno tak ako ja, prechádzali okolo neho aj iní naši spolufarníci a on, patrón stratených veci, tak možno chce na seba upozorniť vlastným stratením, aby sa v ľuďoch prebudila túžba sa k nemu utiekať, a tak možno nájsť opäť svoje stratené srdcia pre nášho Pána. (J.V.) Na daždi
Rehoľné sestry niečo nemohli nájsť a tak sa utiekali k sv. Antonovi.
Stratenú vec nenašli a takto pohrozili sv. Antonovi: “Ak to nenájdeme po
modlitbe, tak ťa necháme opršať!” (T.Z.) Vedieť viac Tento rok som mala možnosť sv. Antona navštíviť počas mojej letnej púte. Bola to prvá zastávka v Taliansku a musím priznať, že on i Padova na mňa zapôsobili veľmi dobre... Mnohí ľudia išli na túto púť kvôli Pátrovi Piovi alebo Františkovi z Assisi, ja zasa kvôli svätej Rite, no priznáv am, sv. Anton si ma tam tiež získal.Myslím si, že ako mňa trošku vyburcoval opäť sa k nemu utiekať, tak možno aj iných ľudí napadne, aby si oprášili nejaké tie životopisné informácie, čo o ňom majú. Nielen to, že jeho príhovor pomáha pri nájdení stratených vecí, to je len kúsok z toho všetkého, on je dobrý aj v iných a tiež dôležitých veciach. (J.V.) I naďalej sa môžete podeliť o vtipné príbehy a pozitívne úvahy na tému, prečo sa stratil z nášho kostola sv. Anton. Uvedené príspevky nech sú vám i nšpiráciou. |
ŽIVOTOPIS Sv. Anton Paduánsky sa narodil asi v roku
1195 (medzi 1190-95) v portugalskom hlavnom meste Lisabon v bohatej
šľachtickej rodine. Pri krste dostal meno Fernandez. Sv. Antona uctievajú ako svojho patróna mestá Padova, Lisabon, Paderborn, Hildesheim; tiež rehoľa františkánov. Je pomocníkom za znovunájdenie stratených vecí; v každej núdzi; a ochrancom milujúcich; manželstva; žien a detí; chudobných; cestujúcich; pekárov a baníkov; za šťastný pôrod; proti neplodnosti; proti horúčke; proti chorobám dobytka; proti stroskotaniu lode; proti vojnovým útrapám; proti moru.
Znázorňovanie: Sv. Anton bol takmer vždy znázorňovaný ako mladý
františkán, často v kazateľskom postoji. Zväčša má malého Ježiška na
rukách. Býva tiež znázorňovaný spolu s Pannou Máriou. |
Časť piata: Zaliati slnečným svetlom
Slniečko
sa usmievalo na porubské údolie a veľmi sa čudovalo, kdeže sú malí indiáni,
ktorých pobyt sa prehupol do druhej polovice svojho času. Bolo jasné, že mračná sú
už od včera definitívne preč – a bojovníkov nikde! Čo sa stalo?
Tí
ešte dospávali po nočnom dobrodružstve. Keď napokon zazneli bubny na budíček,
predsa len povyliezali z medvedích kožušín, vlastne z nich ani nemuseli
vyliezať, pretože vo sne dobrodružstvá prežívali nanovo, a tak všetci do
jedného boli poodkopávaní.
Slnko
už teda riadne pražilo, keď vyliezli na rannú rozcvičku. Hoci bez reptania vstali,
ako sa na indiánov patrí, v tejto chvíli vyzerali skôr ako číňania – oči
ako štrbinky. Ale rozcvička a dobré raňajky v nich prebudili ducha odvážnych bojovníkov.
Keď
potom poďakovali Stvoriteľovi, že sa im v noci nič zlé nestalo, a že si mohli
odpočinúť a prebudiť sa do krásneho dňa, vybrali sa na úpätie Vapča, kde ich
čakala nová úloha.
V lese,
ktorý pokrýval strmý svah kopca, sa ukrývali pyramídy Inkov. Naši indiáni sa pre
túto chvíľu zmenili na archeológov a ich úlohou bolo odhaliť tajomstvo
pyramíd. Museli si však dávať pozor na nepriateľských indiánov, ktorí nepozorných
či pomalých archeológov pripravili o život. Ešteže sa jednalo len o hru,
a tak stratený život mohli znova získať u Veľkej medvedice.
Napriek
tomu, že slniečko svietilo, ako ešte ani jeden deň predtým, horúčavu veľmi cítiť
nebolo, a to aj napriek zápalu z hry. Pričinil sa o to pofúkavajúci vetrík,
i fľaše plné vody, ktoré sa pomaličky vyprázdňovali. Jednak do krkov
účastníkov, ale – vďaka Wakhan Thankovi – aj za krk niektorých dievčat.
Ostrý
hvizd píšťalky ukončil hru a rázny pokyn Veľkej Medvedice vrátiť sa do
rezervácie uviedol malých hrdinov naspäť do indiánskej reality.
Po
obede (ak jedlo o 15.00 obedom vôbec možno nazvať, veď celý deň bol nejaký
posunutý) nasledovala až do večera siesta, z ktorej mali všetci takú veľkú
radosť ako aj z pudingov, ktoré nachystali starostlivé tety kuchárky.
Deň
však ešte stále nebol u konca. Po hodinke, venovanej Najvyššiemu
v spoločenstve pôvodného obyvateľstva tohto údolia, sa indiáni venovali
ďalšej dôležitej úlohe. Kým zapadne slniečko, bolo treba vyčistiť táborové
ohnisko a pripraviť drevo, aby bolo na čom opekať bizónie safaládky. Keď sa
zotmelo, porubským údolím sa šírilo blikotavé svetlo ohňa, vôňa opekaných
údenín a indiánsky spev.
Na
druhý deň, čiže vo štvrtok, sa slniečko znovu čudovalo, čo je s malými indiánmi.
Jeho prežiarený údiv trval tentoraz o hodinu kratšie, pretože opekačku nebolo
treba dospávať až tak dlho. A tiež aj preto, že indiánov čakala ďaleká
cesta. Nie až taká dlhá ako v pondelok, ale predsa...
Indiáni
čoskoro zistili, že v tábore chýba Veľká medvedica. Bolo treba sa vydať
na záchrannú výpravu do Undercastle of Koshetsa. Cesta nebola ľahká. Nešlo sa značeným
chodníkom, stopári preto museli vynaložiť všetky schopnosti a skúsenosti. Okrem
toho bojovníkov čakalo mnoho náročných úloh – vedomostných, na šikovnosť
i výkon. Svoje k tomu pridalo i slnko, ktoré aj tento deň pražilo.
Silný vietor a studničky na ceste dopriali osvieženie. Dietky Manitoua všetko
úspešne zvládli, a tak pod vrchom, na ktorom vraj bol hrad (ale niekto ho asi
ukradol), našli Veľkú medvedicu, ... ale skamenenú. Indiáni však úspešne
zvládli aj poslednú úlohu, a tak svoju náčelníčku vyslobodili zo zakliatia.
Zakrátko
sa uprostred bojovníkov objavil Biely otec z Wahingtonu, ktorý bol
medzičasom na návšteve v Myjava-City. Doviezol odtiaľ nové zásoby, do ktorých
sa indiáni okamžite pustili ako aljašskí vlci, a tiež šamana, ktorého
pomenovali Malý biely otec, i keď veľmi biely nebol, a malý už
vôbec (ak, tak len Drobný).
Čerstvými
zásobami posilnení bojovníci sa potom vydali zdolať kopec, na ktorom našli len zopár
na sebe postavených kameňov, čo prezrádzalo, že tam kedysi boli steny hradu. Ale
aspoň výhľad bol pekný... A stromy, ktorých konáre vyvolali túžby skryté
z čias, keď ešte predkovia indiánov boli opicami.
Keď
znovu zišli z kopca, oslávili Stvoriteľa v chráme, ktorý nepostavili
ľudské ruky: jeho klenbou bola obloha, stĺpmi stromy, dlažbou kamenie a prach,
kobercami tráva...
Po
absolvovaní spiatočnej cesty si niektorí náčelníci naivne mysleli, že unavení
bojovníci zalezú do medvedích kožušín, kde budú ako vši pod chrastou,
a nastane ticho a pokoj, ale mýlili sa.
Na
večeru bolo typicky indiánske jedlo – bizóní biftek v rajskej omáčke – a to
im zázračne dodalo sily. Tak sa väčšina ešte dlho po zotmení natriasala
v rytme šamanských bubnov, kým niekoľkí ďalší namáhali mozgové bunky pri
hre Carcazonne, či pri Computeri Tichošlapky dunivej.
Všetko
však má svoj čas, a tak napokon predsa hudba, tanec a hurhaj utíchli. Bolo treba
načerpať síl na ďalší deň, ktorý vôbec nebude oddychový, veď treba žiť
naplno. Howgh!
– mv –
foto: ps, video8-mv